Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pyhäjärven kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.pyhajarvi.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.pyhajarvi.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 12.06.2023/Pykälä 176



 

Talousarvio 2024 ja taloussuunnitelma 2025-2026 / Laadintaohjeet

 

Khall 12.06.2023 § 176  

67/02.02.00/2023  

 

 

Valmistelija Talous- ja hallintojohtaja Sari Nissilä

 

Kuntalain 110 §:n (410/2015) mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

 

Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.

 

Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.

 

Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.

 

Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.

 

Kaupunginvaltuusto hyväksyi 26.9.2022 § 72 päivitetyn asiakirjan Pyhäjärven kaupunkistrategia 2030. Pyhäjärven uusi strategia ulottuu vuoteen 2030 saakka. Strategia perustuu valmisteluprosessin kautta tunnistettuihin tulevaisuuden muutostekijöihin ja sisältää Pyhäjärven kehittämisen pitkän aikavälin tahtotilan, johon yhteisesti sitoudutaan. Valmistelussa on hyödynnetty kaupunginvaltuuston strategiakyselyä, kuntalaiskyselyä, järjestökyselyä sekä hyvinvointikyselyä.

 

 Pyhäjärven strategian 2030 strategisiksi painopisteiksi on valittu:

  1. Infra, osaaminen, saavutettavuus
  2. Elinvoima ja hyvinvointi
  3. Vahva ja mahdollistava kaupunki
  4. Yhteistyö ja vuorovaikutus

 

Talousarviovalmistelussa otetaan huomioon strategian päivittämiseen liittyvät muutokset. Taloussuunnitelma laaditaan talousarvion kanssa samanaikaisesti, joten vuosi 2023 on samalla talousarviovuosi ja taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

 

Valtuusto hyväksyy talousarviossa toimielimille tehtäväkohtaiset toiminnalliset tavoitteet, sitovat määrärahat, tuloarviot ja tunnusluvut. Tavoitteet johdetaan Pyhäjärven kaupunkistrategiasta 2030. Tavoitteiden ja mittarien laadinnassa on tehtävä jatkuvaa arviointia siitä, ovatko tavoitteet ja mittarit selkeitä ja ajantasaisia.

 

Talousarvioon otetaan toiminnallisten tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio otetaan bruttomääräisenä. Kaupunginhallitus ja lautakunnat hyväksyvät talousarvioon perustuvat käyttösuunnitelmat.

 

Talousarvion laadinnassa on noudatettava Suomen Kuntaliiton päivitettyä Kuntien ja Kuntayhtymien talousarvion laatimissuositusta.

 

Talouden tasapainottamisen yhteydessä päätetyt toimenpiteet otetaan huomioon talousarviovuoden 2023 sekä taloussuunnitelmavuosien 2024 - 2025 laadinnassa.

 

Pyhäjärven kaupungin vuoden 2022 tilinpäätös sisältää ylijäämää noin 2,24 M€. Taloussuunnitelmakauden talouden tasapainoon vaikuttaa merkittävästi kuntaan kohdistuvat tuulivoimainvestointien kautta saatavat kiinteistöverotulot. Kuntalain mukaan kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.

 

Toimintatuotot

 

Talousarviovalmistelun yhteydessä toimielimet käyvät läpi maksut ja taksat, jotka tarkistetaan yleisen kustannustason kehitystä tai lainsäädännön enimmäistasoa vastaaviksi. Uudet käyttö- ja palvelumaksut valmistellaan ja esitetään talousarvion laadinnan yhteydessä.

 

Toimintakulut

 

Pyhäjärven kaupungin talousarvion 2024 laadinnassa lähdetään siitä, että aikaisemmin päätetyt sekä valmistelussa olevat tasapainottamiseen liittyvät toimenpiteet laitetaan täytäntöön talousarviota ja taloussuunnitelmaa laadittaessa. Käyttötalouden uudet menoesitykset on esitettävä sisältäen perustelut ja taloussuunnitelmat.

 

Vuoden 2023 alusta alkaen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä palo- ja pelastustoimen kustannukset siirtyivät hyvinvointialueille. Hallinto-, maaseutu-, hyvinvointi- ja teknisten palvelujen osalta toimintakulujen ennakoiminen helpottuu, koska näiden toimintakulujen osalta ei ole odotettavissa yhtä suuria vaihteluita kuin sotekulujen osalta.

 

Verotulot

 

Sote-uudistuksen yhteydessä kuntien verotuloja siirretään valtiolle hyvinvointialueiden toiminnan rahoittamiseksi. Talousarviovalmistelu on rakennettu nykyisiin veroprosentteihin perustuen.

 

Arvio kunnallisverotuloista vuodelle 2024 on 7,2 M€ tuloveroprosentin ollessa 9,11 %.

 

Myös kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta pienennettiin yhdellä kolmasosalla ja valtion osuutta kasvatettiin vastaavasti Arvio yhteisöverotuloista vuodelle 2024 on 1,3 M€.

 

Arvio kiinteistöverotuloista vuodelle 2024 on 1,87 M€.

 

 

 

 

Valtionosuudet

 

Kunnan valtionosuusrahoitus koostuu peruspalvelujen valtionosuudesta ja opetus- kulttuuritoimen rahoituslain mukaisesta valtionosuusrahoituksesta. Sote-uudistuksen yhteydessä myös kuntien valtionosuuksia siirrettiin valtiolle hyvinvointialueiden toiminnan rahoittamiseksi.

 

Arvio valtionosuuksista vuodelle 2024 on 3,2 M€. Valtionosuuslaskelmat tarkentuvat syksyn aikana. Lopulliset päätökset vuoden 2024 valtionosuuksista tehdään vuoden 2023 lopussa.

 

Investoinnit

 

Vuoden 2024 investointeihin käytetään nettomääräisesti korkeintaan 0,9 M€:a. Vuosien 2024 – 2025 investointiraamit tulevat olemaan vastaavanlaisia. Investointimäärä täsmentyy talousarvion laadinnan yhteydessä. Kirjasto ja monitoimitaloon liittyvät investointimäärärahat eivät sisälly edellä mainittuun investointiraamiin.

 

Konserni

 

Uuden kuntalain myötä tytäryhteisöön kohdistuvalla omistajaohjauksella on huolehdittava siitä, että kunnan tytäryhteisön toiminnassa otetaan huomioon kuntakonsernin kokonaisetu. Talousarviossa ja -suunnitelmassa esitetään omana kokonaisuutenaan kuntakonsernin kannalta olennaisia tulevia tapahtumia ja niiden taloudellisia vaikutuksia. Tällaisia voivat olla konserniyhteisöjen investoinnit, yhtiöjärjestelyt, myönnettävät ja realisoituvat takaukset ja muut vastuut ja velvoitteet.

 

Tytäryhtiöille annetaan valmisteluvastuu tavoitteiden johtamisesta Pyhäjärven kaupunkistrategiasta 2030.

 

Valmistelun aikataulu

 

Kaupunginhallitus linjaa talousarvion laadintaohjeet 12.6.2023.

 

Toimialueet antavat ehdotukset talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi syyskuun aikana, viimeistään lokakuun alussa. Johtoryhmä käy läpi talousarviot ja -suunnitelmat ennen lautakuntakäsittelyjä.

 

Johtoryhmän ja kaupunginhallituksen talousarviovalmisteluun varataan aikaa lokakuun ja marraskuun aikana.

 

Kaupunginvaltuusto päättää veroprosenteista viimeistään lokakuun lopussa. Kiinteistöverolain mukaan kunnan tulee ilmoittaa kiinteistöveroprosentit Verohallinnolle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä.

 

Kaupunginhallitus antaa esityksen kaupunginvaltuustolle talousarviosta 2024 sekä vuosien 2025 – 2026 taloussuunnitelmasta 27.11.2023.

Kaupunginvaltuusto päättää vuoden 2024 talousarviosta ja vuosien 2025 – 2026 taloussuunnitelmasta joulukuussa.

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Kiviniemi Henrik

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää hyväksyä talousarvion perusteet vuodelle 2024 sekä esityksen taloussuunnitelman perusteista vuosille 2025 – 2026 lähtökohtana löytää merkittäviä toiminnallisia ja rakenteellisia muutoksia ja kustannussäästöjä, jotka edesauttavat Pyhäjärven kaupungin talouden tasapainon saavuttamista vuosien 2024-2027 aikana.

Laadintaohjeet on valmisteltu kaupunkistrategian mukaisesti itsenäisen Pyhäjärven näkökulmasta, jossa kaupunki omalla elinvoimatyöllään tuo hyvinvointia asukkailleen. Samalla talousarvion tulee kuitenkin täyttää kuntalain 110 §:n mukainen tasapainovaatimus, jota viime vuosien talousarvioissa ei ole pystytty saavuttamaan.

Talouden tasapainottamista jatketaan ja tasapainottamisohjelman yhteydessä päätetyt toimenpiteet otetaan huomioon talousarviovuoden 2024 sekä taloussuunnitelmavuosien 2025 - 2026 laadinnassa.

Vuoden 2024 investointeihin käytetään nettomääräisesti korkeintaan 0,9 M€:a. Vuoden 2025 investointiraami tulee olemaan vastaavalla tasolla. Kirjasto ja monitoimitaloon liittyvät investointimäärärahat eivät sisälly edellä mainittuun investointiraamiin.

 

Päätös Kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginjohtajan päätösehdotuksen.

Talous- ja hallintojohtaja Sari Nissilä poistui kokouksesta klo 17.48.