RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.pyhajarvi.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.pyhajarvi.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 14.09.2023/Pykälä 90
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Talvihoitourakka vuosille 2020 - 2023 pihat ja alueet
Tekla 14.09.2023 § 90
168/02.08.00/2023
TEKLA 21.4.2020 § 25 Tarjoukset talvihoitourakasta vuosille 2020 - 2023 pihat ja alueet on pyydetty 17.3.2020 klo 15:00 mennessä.
Talvihoitourakassa on mahdollinen 1+1 vuoden optio. Vuosittaisen option käyttöönottamisesta sovitaan urakoitsijan kanssa edellisen vuoden loppuun mennessä.
Määräaikaan mennessä jätettiin kaksi tarjousta.
Edullisimman tarjouksen tehneen urakoitsijan kanssa on pidetty urakkaneuvottelu 8.4.2020.
Oheismateriaali 9 avauspöytäkirja.
Teknisen johtajan päätösehdotus:
Tekninen lautakunta päättää hankkia talvihoitourakan vuosille 2020 - 2023 pihat ja alueet edullisimman tarjouksen tehneeltä Pyhäjärven Energia- ja Vesi Oy:ltä hintaan 84 000,00 €, alv 0 %.
Päätös:
Markku Liuska esitti, että konekaluston puutteellisuuteen vedoten Pyhäjärven Energia- ja Vesi Oy:n tarjousta ei hyväksytä. Tarjouskilpailu keskeytetään ja kilpailutetaan uudelleen.
Markku Liuskan esitystä ei kannatettu.
Teknisen lautakunnan päätökseksi hyväksyttiin teknisen johtajan päätösehdotus.
TEKLA 19.5.2020 § 34
Kuljetus ja Maanrakennus Veljekset Kärkkäinen Ay on jättänyt hankintaoikaisuvaatimuksen 5.5.2020.
Vaatimuksessaan yhtiö vaatii hankintayksikköä kumoamaan ja oikaisemaan tekemänsä hankintapäätöksen hankintalain vastaisena ja jättämään huomioimatta Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy:n tarjouksen.
Perusteluina vaatimukselleen ko. yhtiö esittää seuraavaa:
1. Hankintayksikkö on saanut kaksi tarjousta, Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy:ltä ja Kuljetus ja Maanrakennus Veljekset Kärkkäinen Ay:ltä. Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy:n tarjous ei ole sisältänyt tilaajavastuuraporttia eikä vastuuvakuutusta kuten tarjouspyyntö on edellyttänyt. Siten em. yhtiön tarjous on ollut puutteellinen.
2. Laki julkisista hankinnoista (1397/2016) on määräys hankintayksikön antaman tuen huomioon ottaminen (§97)
"jos tarjoajana on hankintayksikön omaan organisaatioon kuuluva yksikkö taikka, jos tarjoaja on saanut tai on saamassa hankintayksiköltä tarjoushintaan vaikuttavaa taloudellista tukea, hankintayksikön tulee tarjousten vertailussa ottaa huomioon edellä mainittu taloudellinen tuki ja muut sille aiheutuvat todelliset tarjoushintaan vaikuttavat seikat."
Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy on 100%:sti kaupungin omistama yhtiö.
Pyhäjärven kaupungin talousarviossa on varattu avustusta vuodelle 2020 Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy:lle mm. seuraavasti:
- kaukolämpötaksan porrastus 5 400 euroa
- uuden teollisuushallin rakentajille 50 % alennus liittymämaksusta 13 500 euroa
- risteysalueen kaukolämpötaksan kompensointi 18 000 euroa
Tarjousten avauspöytäkirjan 18.3.2020 mukaan em. avustuksia ei ole huomioitu. Merkitystä ei ole sillä mihin nimikkeisiin ne on talousarviossa varattu. Pyhäjärven kaupungin 100 % omistama Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy ja toisaalta oikaisuvaatimuksen tekijä eivät siten ole yhdenvertaisessa ja tasapuolisessa asemassa. Kuljetus ja Maanrakennus Veljekset Kärkkäinen Ay ei ole saanut Pyhäjärven kaupungilta avustuksia. Hankintalain (§3) mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia tasapuolisesti, syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.
3. Pyhäjärven kaupunki on antanut lainaa Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy:lle. Kyseessä on siten intressiyhteys tarjoajaan, joka myös on vedentuotannon osalta monopoliasemassa.
4. Vaikka hallintolaki ei sinällään koske osakeyhtiöitä, jotka hoitavat julkisia hallintotehtäviä, tai tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen kohteena olevia tehtäviä lain tarkoitusta voidaan soveltaa myös tähän. Tällöin voi kyseenalaistaa sen onko Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy:n menettely hyväksyttävää ja yleisen käytännön mukaista, kun se on jättänyt tarjouksen. Ko. yhtiön toimintahan on veden ja lämmön toimittaminen. Epäselväksi jää onko ko. yhtiön tarjouksen hinta selvitetty. Vaarana on, että kuntalaiset maksavat sen energian hintoina.
Yhteenvetona Kuljetus ja Maanrakennus Veljekset Kärkkäinen Ay esittää:
"Edellä mainituilla perusteilla Pyhäjärven kaupungin tekninen lautakunta on menetellyt hankintasäännöstön vastaisesti ja hankintapäätös pitää kumota ja oikaista niin, että kaupungin tytäryhtiön, Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy:n tarjous hylätään".
Oikaisuvaatimuksen perusteiden selvittäminen hankintayksikön toimesta:
Kohta 1.
Hankintalain (1397/2016) §74 mukaisesti hankintayksikkö on pyytänyt Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy:tä täydentämään tarjoustaan 25.3.2020 ennen urakkaneuvottelua. Tämä menettely on kirjattuna urakkaneuvottelun muistioon 8.4.2020.
Hankintayksikkö on toiminut hankintalain 3§:n edellyttämällä tavalla.
Kohta 2.
Kaupunginvaltuuston päätöksen 31.9.2009 § 89 mukaisesti kaupunki myöntää kaukolämmön suurkuluttajille alennusta (yli 500 MWh vuodessa käyttävät). Myönnetty tuki kohdentuu suoraan kaukolämmön kuluttajalle eikä Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy:lle. Tuki ei lisää taikka vähennä yhtiön kaukolämmön myynnin kassavirtaa.
Kaupunginvaltuuston päätöksen 28.1.2013 §,30 mukaisesti kaupunki myöntää 50 % alennuksen uuden teollisuushallin rakentajalle kvv- ja kaukolämpöliittymien hinnasta. Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy ei myönnä vastaavaa alennusta liittymän hinnoista vaan kaupunki maksaa tukena liittymän hinnan erotuksen asiakkaalle.Tuki ei lisää taikka vähennä yhtiön kaukolämmön myynnin kassavirtaa.
Kaupunginvaltuuston päätöksen 28.1.2013 § 30 mukaisesti valtateiden risteysalueella kaukolämmön hintaa kompensoidaan asiakkaalle. Tuesta hyötyy kaukolämmön käyttäjä eikä kaukolämmön tuottaja. Tuki ei lisää taikka vähennä yhtiön kaukolämmön myynnin kassavirtaa.
Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy:n antaman selvityksen mukaisesti em. tuet ovat kaupungin asiakkaalle myöntämiä tukia jotka eivät vaikuta yhtiön tulovirtaan nostavasti eivätkä laskevasti.
Yhtiön vesi-, kaukolämpö- ja muu toiminta ovat erillään omilla kustannusjaotteluillaan talousarviossa ja tilinpäätöksessä.
Pyhäjärven kaupunki ei maksa Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy:lle tukea, joka kohdistuisi yhtiön toiminnan tukemiseen ja näin ollen kilpailutuksen tarjousten avauspöytäkirjaan taikka muuhun asiakirjaan ei ole ollut tarpeen tehdä merkintää aiheesta. Pyhäjärven kaupungin talousarvio 2020 kirjan kohdassa avustukset hallintotoimi, olevat edellämainitut avustukset eivät ole lähtökohtaisestikaan osoitettuja Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy:lle.
Kohta 3.
Pyhäjärven kaupunki on valtuuston päätöksellä 24.11.2014 myöntänyt aikaisemmin perustamalleen Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy:lle 4 067 838 € suuruisen lainan, joka on osa yhtiön perustamiseen liittyvää rahoitusta käyttöomaisuusinvestointia varten, jolla yhtiö on ostanut kaupungilta osan omaisuudestaan. Kaupunki perii lainasta käyvän korkotason mukaista korkoa, joka tuloutuu kaupungille. Lainan lyhennys ei sinällään ole kaupungille tuloa, mutta kassavirrassa se näkyy positiivisena rahavirtana.
Kohta 4.
Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy:n toiminta perustuu voimassa olevaan yhtiöjärjestykseen. Yhtiöjärjestyksen mukaisesti Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy voi harjoittaa yhdyskuntateknisten rakenteiden ylläpitoa ja huoltoa sekä muuta liiketoimintaa vesi-, viemäri- ja kaukolämpötoiminnan lisäksi.
Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy on pyytänyt tarjouspyyntöasiakirjat laskenta-aikana, jolloin voidaan katsoa yhtiön aikomuksen tarjota tulleen hankintayksikön tietoon. Yhtiön hallitus on käsitellyt tarjouksen tekemisen kokouksessaan ja hyväksynyt yksimielisesti tarjouksen jättämisen kaupungille. Yhtiön hallitukseen kuuluu merkittävä edustus kaupungin edustajista. Tässä vaiheessa viimeistään voidaan todeta asian tulleen konsernin johdon tietoon. Pyhäjärven kaupungin konserniohjeen § 7 edellyttää omistajan ennakkokäsityksen hankkimisen mm. muu yhtiön kannalta merkittävä asia. Voidaan todeta, että yhtiön hallituksen päätös tarjouksen jättämisestä ei ole Pyhäjärven kaupungin konserniohjeen § 7 vastainen.
Saadut tarjoukset kaudelle 2020 - 2023:
Kuljetus ja Maanrakennus Veljekset Kärkkäinen Ay 16.3.2020 yhteensä 132 000 €, alv 0 %
Neliöhinta 0,74 €/m2/v (59 150 m2)
Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy 17.3.2020
yhteensä 84 000 € ,alv 0%
Neliöhinta 0,47€/m2/v (59 150 m2)
Tarjouspyynnön neliömäärät ovat tarkemitattuja.
Voittanut tarjous on 36,36 % edullisempi kuin toiseksi tullut tarjous.
Vertailu aikaisemman urakkakauden hinnoitteluun
Kuljetus ja Maanrakennus Veljekset Kärkkäinen Ay kausi 2015 - 2018 yhteensä 118 950 €, alv 0 %
Neliöhinta 0,47€/m2/v (84 939 m2, ei tarkemitattu)
Vertailusta voidaan todeta, että hankintakilpailutuksen voittaneen tarjouksen hintataso on samalla tasolla päättyvän urakkakauden hintatason kanssa.
Pyhäjärven Energia ja Vesi Oy on antanut selvityksen aurausurakan hinnoitteluperiaatteistaan urakkaneuvotteluissa 8.4.2020. Yhtiö on osoittanut, että tarjouksensa perusteella tehtävä auraustoiminta on voitollista liiketoimintaa. Aurauksen tuotto kattaa siitä aiheutuneet kustannukset kokonaisuudessaan.
Yhtiö on todistanut jo ennen hankintapäätöstä urakkaneuvottelussa, että aurausurakka ei vaikuta yhtiön vesi-, viemäri- eikä kaukolämmön asiakkaille olevaan hintaan korottavasti.
Yhtiön toimitusjohtaja Matti Aulakoski on kutsuttu lautakunnan kuultavaksi kokoukseen selventämään yhtiön tarjouksen hinnoitteluperusteet.
Oheismateriaali 11 hankintaoikaisuvaatimus Kuljetus ja Maanrakennus Veljekset Kärkkäinen Ay.
Teknisen johtajan päätösehdotus:
Tekninen lautakunta päättää hylätä hankintaoikaisuvaatimuksen perusteettomana.
Päätös:
Esittelijä Tekninen johtaja Laukkanen Sami
Päätösehdotus Tekninen lautakunta päättää ottaa käyttöön talvihoitourakka vuosille 2020 - 2023 pihat ja alueet vuoden option vuodelle 2024.
Päätös Hyväksyttiin yksimielisesti.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |