Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pyhäjärven kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.pyhajarvi.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.pyhajarvi.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kaupunginvaltuusto
Pöytäkirja 19.10.2023/Pykälä 80



 

Suunnitelma työvoimapalvelujen 2024 toteuttamisesta työ- ja elinkeinoministeriölle

 

Khall 09.10.2023 § 287 

 

 

 

Valmistelija Talous- ja hallintojohtaja Sari Nissilä

 

Tausta ja tavoitteet:

 

Eduskunta hyväksyi keväällä 2023 lakipaketin julkisten työvoima- ja yrityspalveluiden uudelleen järjestämisestä. Päätöksellä julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirretään työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille 1.1.2025. Uudistuksella halutaan parantaa työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaantoa ja nopeuttaa työllistymistä. Tavoitteena on tuoda julkiset työllisyyspalvelut lähemmäksi asiakkaita osaksi kuntien elinvoimatehtäviä.

 

Uudistuksen keskeiset sisällöt koskevat järjestämisvastuuta, palveluja, rahoitusta, henkilöstöä ja tietojärjestelmäkokonaisuutta.

 

Järjestämisvastuu:

 

Kunta voi järjestää kunnan vastuulle kuuluvat työvoimapalvelut itse, jos kunnan työvoiman määrä on vähintään 20 000 henkilöä. Jos kunnan työvoiman määrä on alle 20 000 henkilöä, sen on muodostettava palveluiden järjestämiseksi yhteistoiminta-alue (työllisyysalue) yhdessä yhden tai useamman kunnan kanssa niin, että työvoiman määrä on vähintään 20 000. Työllisyysalueen tulee olla maantieteellisesti yhtenäinen, työmarkkinoiden ja työssäkäynnin kannalta toimiva alue.

 

Työllisyysalueen muodostavien kuntien tulee sopia työvoimapalvelujen ja niihin liittyvien tehtävien järjestämisestä kuntalain tarkoittamassa lakisääteisessä yhteistoiminnassa.

 

Palvelut:

 

Uudistuksessa kuntien järjestämisvastuulle siirtyvät seuraavat työllisyys- ja yrityspalvelut ja niihin liittyvät tukitoiminnot. Työllisyys- ja yrityspalveluja ovat: työnvälityspalvelut tieto-, neuvonta- ja ohjauspalvelut; valmennus; työvoimakoulutus; muutosturvakoulutus; henkilöasiakaan palveluprosessiin liittyvä asiantuntija-arviointi; lain mukaiset kokeilut; työttömyysetuudella tuettu työnhakijan omaehtoinen opiskelu; työnantajalle ja henkilöasiakkaalle myönnettävät tuet ja korvaukset.

 

Rahoitus:

 

Kunnille siirtyvät palvelut muodostavat uuden valtionosuustehtävän, johon osoitetaan 100-prosenttinen valtionosuus. Peruspalvelujen valtionosuuden lisäys kohdennetaan työikäisen väestön ja työttömien määrän perusteella sekä vieraskielisyyskriteerin kautta. Rahoitus tarkistetaan vuosittain. Palveluiden rahoituksessa on kahden vuoden siirtymäaika. Työllisyysalueen kunnat vastaavat palveluiden rahoituksesta, vaikka järjestämisvastuu on siirretty toiselle kunnalle tai kuntayhtymälle.

 

Uudistuksessa kuntien vastuu työttömyystuen perusosan kustannuksista laajenee. Kunnan vastuu työttömyysturvan rahoituksesta alkaa nykyistä aiemmin ja kasvaa portaittain. Kunnan vastuu työttömyysetuuksien rahoituksesta koskee jatkossa työmarkkinatuen lisäksi myös peruspäivärahaa sekä perusosan suuruista osuutta ansiopäivärahasta. Kunnan rahoitusvastuu määräytyy työnhakijan työttömyysetuuspäivien kertymän perusteella. Kannustavan rahoitusmallin mukaisesti jatkossa pelkkä työttömän aktivointi eli palveluihin ohjaaminen ei vaikuta kunnan rahoitusvastuuseen työttömyysturvasta. Etuuksien maksuvastuu kompensoidaan valtionosuuksina. Korvaus lasketaan poikkileikkaustilanteessa.

 

Henkilöstö:

 

TE-toimiston ja ELY-keskuksen henkilöstö siirtyy kuntiin tai kuntayhtymiin liikkeenluovutuksella vanhoina työntekijöinä. Kuntien henkilöstöön uudistus voi vaikuttaa muuttuvina työtehtävinä. Uudistuksen valmistelussa tulee noudattaa ennakoivaa sekä henkilöstön nykyisen osaamisen huomioivaa henkilöstöpolitiikkaa. Henkilöstö otetaan mukaan uudistuksen valmisteluun ja toteutukseen, etenkin uusien toimintatapojen kehittämiseen.

 

Tietojärjestelmäkokonaisuus:

 

Kunnille ja alueille tulee käyttövelvoite valtion TE-palveluihin tarjoamaan tietojärjestelmäkokonaisuuteen. Työvoimapalveluiden valtakunnallisen tietovarannon, palvelualustan ja asiakastietojärjestelmäkokonaisuuden kehittämisestä ja ylläpidosta vastaa KEHA-keskus. Kunnat voivat hankkia asiakastietojärjestelmäkokonaisuutta täydentäviä lisäosia, joiden osalta KEHA määrittää tekniset ja tietoturvaan liittyvät vaatimukset.

 

TE-palvelut siirretään kunnille tai useammasta kunnasta muodostuville työllisyysalueille, joiden työvoimapohjan on oltava vähintään 20 000 henkilöä. Työllisyysalueen muodostavien kuntien tulee olla maantieteellisessä yhteydessä toisiinsa ja niiden tulee muodostaa työmarkkinoiden ja työssäkäynnin kannalta toimiva alue. Kuntien tulee toimittaa työ- ja elinkeinoministeriölle 31.10.2023 mennessä suunnitelma työvoimapalvelujen toteuttamisesta. Suunnitelmassa on käytävä ilmi työvoima- ja yrityspalvelujen tehtävien hoitamiseen varattavat taloudelliset ja henkilöstövoimavarat sekä niiden kohdentuminen jne.

 

 

Esittelijä Kaupunginjohtaja Kiviniemi Henrik

 

Päätösehdotus Kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että valtuusto ilmoittaa työ- ja elinkeinoministeriölle, että Pyhäjärven kaupunki liittyy Oulun eteläiselle alueelle muodostettavaan työllisyysalueeseen, jonka vastuukuntana tulee toimimaan Raahen kaupunki. Alueelle ollaan laatimassa omaa yhteistoimintasopimusta ja järjestämissuunnitelmaa.

 

Päätös Kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginjohtajan päätösehdotuksen.

 

 

 

Kvalt 19.10.2023 § 80  

225/14.07.02/2023  

 

 

Päätös Jouni Jussinniemi esitti Vasemmiston, Keskustan, Perussuomalaisten, Sosiaalidemokraattien ja Sirpa Pesonen-Vuorisalo valtuustoryhmien puolesta kaupunginhallituksen 9.10.2023 § 287 päätösesityksen korvaavan seuraavan muutosesityksen:

”Pyhäjärven kaupunki ilmoittaa Työ- ja elinkeinoministeriölle, että Pyhäjärven kaupunki on monien muiden kuntien tavoin pyrkinyt vaikuttamaan Oulun eteläiselle alueelle perustettavan työllisyysalueen valmisteluun ja valmistautunut yhteistyöhön tulevan työllisyysalueen kanssa.

Ns. Raahen työllisyysalueen yhteistoimintasopimus ja järjestämissuunnitelma ovat olleet valmistelussa, joskin suurin osa alueen kunnista on saanut sen aikanaan vain annettuna. Kunnille toimitetut luonnokset ns. Raahen työllisyysalueen yhteistoimintasopimuksesta ja järjestämissuunnitelmasta kuitenkin sekä Pyhäjärven kaupungin että monien muidenkin kuntien näkemyksen mukaan johtaisivat käyttöön otettuina lainsäätäjän tarkoituksen vastaisiin käytännön lopputuloksiin, mm. asiakkaiden lähipalveluiden ja kuntien vaikutusmahdollisuuksien kannalta.

Näin ollen Pyhäjärvi ei pidä nyt esitettyjen Oulun eteläisen alueen työllisyysalueen sopimusluonnoksia täyttävän työllisyysuudistuksen taustalla olevan lainsäädännön tarkoitusta ja sisällöllisiä vaatimuksia.”

Puheenjohtaja totesi, että on tehty valtuustoryhmien esittämä kaupunginhallituksen 9.10.2023 § 287 päätösesityksen korvaava muutosesitys.

Puheenjohtaja tiedusteli valtuustolta, että voidaanko yksimielisesti hyväksyä  valtuustoryhmien tekemä kaupunginhallituksen 9.10.2023 § 287 päätösesityksen korvaava muutosesitys, koska kukaan ei ole kannattanut kaupunginhallituksen päätösesitystä.

Kaupunginvaltuusto hyväksyi yksimielisesti valtuustoryhmien tekemän kaupunginhallituksen 9.10.2023 § 287 päätösesityksen korvaavan muutosesityksen.

Valtuustoryhmien tekemä kaupunginhallituksen 9.10.2023 § 287 päätösesityksen korvaava muutosesitys tuli kaupunginvaltuuston päätökseksi.