Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pyhäjärven kaupunki

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://poytakirjat.pyhajarvi.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://poytakirjat.pyhajarvi.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Lupajaosto
Pöytäkirja 02.04.2024/Pykälä 16


 

Poikkeaminen tilalla 626-403-16-234, 626-403-16-231

 

Lja 02.04.2024 § 16  

146/10.03.00.02/2024  

 

 

Valmistelija Tekninen johtaja Laukkanen Sami

 

Digita Oy on hakemuksellaan 29.2.2024 ha­ke­nut poik­kea­mis­lu­paa rakentaa uusi GSM-masto 48m ja sitä palveleva laitetila 24,8m2 tilalle 626-403-16-234 ja 626-403-16-231. Hakijalla on ennestään tilalla 626-403-16-234 harustettu masto. Hakijalla on vireillä maanvuokrasopimus 170m2 määräalasta maston sijoittamiseksi. Hakijalla on kaupungin myöntämä valtakirja lupaprosessin hoitamiseksi. Masto siirtyy noin 38m nykyisestä sijainnista. Maston siirto on tarpeellinen asemakaavan toteuttamisen tarpeellisuuden vuoksi. Nykyiselle sijainnille on solmittu esisopimus tontin rakentamisesta. Masto estää rakentamisen.

Uusi masto on paikallaan seisova putkimasto, jossa ei ole harusvaijereita.

Kyseessä on poikkeaminen rakennuslupakäsittelyä varten. Rakennushanke edellyttää kunnan toimivallassa olevaa poikkeamista rakentamista varten. Poikkeaminen koskee asemakaavan korttelin 1047 tontin 1 kaavamerkinnästä poikkeamista. Tontti 1 on merkitty KL-merkinnällä, joka tarkoittaa liikerakennusten korttelialuetta.

Maston rakentamishanke on yleishyödyllistä telecominfran rakentamista.

 

Operaattori noudattaa tukiasemarakentamisessaan maamme lakeja ja muita määräyksiä, jotka koskevat tätä toimintaa. Niihin kuuluu myös tukiasemien sähkömagneettista säteilyä säätelevät määräykset ja lait. Niiden valvontaa hoitaa sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaan kuuluva asiantuntijaviranomainen Säteilyturvakeskus, STUK.

Suunniteltu uusi masto on monioperaattorimallia (täyttää tietoyhteiskuntakaaren kohdan: 8 luku/käyttöoikeuden luovutukseen liittyvät velvollisuudet 56 – 58 §, mm. velvollisuus vuokrata antennipaikka).

 

Mastojen suunnittelunormin EN-1993-3-1 ja siihen tehdyn kansallisen liitteen mukaan maston aiheuttama jäävaara määritellään, joko              

paikallistiedon mukaan, jos saatavilla tai ISO 12494 – normin mukaan, mikäli riittävää paikallistietoa ei ole saatavilla.

 

 ISO-normin mukaan maston jäävaara määritellään EN-suunnittelunormissa esitettyjen jääluokkien R1-R9 avulla. Matalilla jääluokilla R1-R3 ei ole odotettavissa merkittävää jään kertymää rakenteisiin eikä maston jäävaaraa tarvitse määrittää. Ylemmillä jääluokilla merkittävää jäätymistä on odotettavissa ja jäävaara-alue kasvaa jääluokan kasvaessa. Jääluokka lasketaan mastopaikan korkeuserosta ympäröivään maastoon nähden (10km säteellä). Kukin jääluokka kattaa 50m korkeusalueen. Korkeuseron ympäröivään maastoon ollessa siis alle 150m (R1-R3), ei jäävaaraa tarvitse määrittää.

 

 Pyhäjärven mastopaikka sijaitsee Pyhäjärven rannalla n.500m etäisyydellä järvestä. Pyhäjärveltä voidaan olettaa nousevan kosteaa ilmaa, joka mastoon osuessaan saattaisi aiheuttaa rakenteen jäätymistä. Pyhäjärvi on n.140m merenpinnan yläpuolella ja tuleva mastopaikka on n.147m merenpinnan yläpuolella. Mastopaikan korkeusero Pyhäjärveen nähden on siten n.7m. Haetun maston korkeuden ollessa 48m, on maston huippu taasen n.55m ko. järven yläpuolella. Koko mastorakenteen korkeusero Pyhäjärveen nähden on siten 7m – 55m ja kuuluu jääluokkiin R1 ja R2. Tällöin voidaan olettaa, mikäli tarkempaa paikallistietoa ei ole, ettei rakenteessa esiinny merkittävää jäätymistä ja jäävaaraa ei ole.

Eduskunta on nähnyt telepalvelut tarpeelliseksi ja huomioinut ne (2014/2015) voimaan tul­leessa laissa. Tietoyhteiskuntakaarilaki: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20140917

 

"7.11.2014/917 / Tietoyhteiskuntakaari 11 OSA YLEISET SÄANNÖKSET 1 luku Lain tavoitteet ja määritelmät Lain tavoitteena on edistää sähköisen viestinnän palvelujen tarjontaa ja käyttöä sekä varmis­taa, että viestintäverkkoja ja viestintäpalveluja on kohtuullisin ehdoin jokaisen saatavilla ko­ko maassa. Lain tavoitteena on lisäksi turvata radiotaajuuksien tehokas ja häiriötön käyttö sekä edistää kilpailua ja varmistaa, että viestintäverkot ja -palvelut ovat teknisesti kehittynei­tä, laadultaan hyviä, toimintavarmoja ja turvallisia sekä hinnaltaan edullisia. Lain tavoit­teena on myös turvata sähköisen viestinnän luottamuksellisuuden ja yksityisyyden suojan to­teutuminen.”

 

Kunta voi erityisestä syystä myöntää MRL 171 §:n mukaan poik­keuk­sen MRL:ssa säädetyistä tai sen nojalla annetuista ra­ken­ta­mis­ta koskevista säännöksistä, määräyksistä, kielloista tai muista ra­joi­tuk­sis­ta, jossa kysymys on uuden rakennuksen ra­ken­ta­mi­ses­ta tai olevan rakennuksen laajentamisesta ranta-alueelle.

 

Naapureille ja muille, joiden asumiseen, työntekoon, tai muihin oloi­hin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, on varattu ti­lai­suus kirjallisen muistutuksen tekemiseen MRL 173 §:n (22.12.2009/1589) mukaisesti.

Naapureiden kuuleminen on suoritettu rakennusvalvonnan toimesta.

 

Määräalalle tulee laatia kaavan muutos korttelin sisäisenä teknisenä kaavamuutoksena.

 

Esittelijä Tekninen johtaja Laukkanen Sami

 

Päätösehdotus Lupajaosto päättää myöntää poikkeusluvan rakentaa masto 48m ja sitä palveleva laitetila 24,8m2 tilalle 626-403-16-231 ja 626-403-16-234 tontille 1 asemakaavan korttelissa 1047 määräalalle 170m2 asemapiirustuksen mukaisesti.

 

Päätös Hyväksyttiin yksimielisesti.