RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.pyhajarvi.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.pyhajarvi.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 17.06.2024/Pykälä 156
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |
Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2026-2027 / Laadintaohjeet
Khall 17.06.2024 § 156
38/02.02.00/2024
Valmistelija Talous- ja hallintojohtaja Sari Nissilä
Kuntalain 110 §:n (410/2015) mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talous-arvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Ta-lousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja –suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kunta-strategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Ta-lousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan ta-seeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve kate-taan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.
Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 26.9.2022 § 72 päivitetyn asiakirjan Pyhäjär-ven kaupunkistrategia 2030. Pyhäjärven uusi strategia ulottuu vuoteen 2030 saakka. Strategia perustuu valmisteluprosessin kautta tunnistettuihin tule-vaisuuden muutostekijöihin ja sisältää Pyhäjärven kehittämisen pitkän aika-välin tahtotilan, johon yhteisesti sitoudutaan. Valmistelussa on hyödynnetty kaupunginvaltuuston strategiakyselyä, kuntalaiskyselyä, järjestökyselyä sekä hyvinvointikyselyä.
Pyhäjärven strategian 2030 strategisiksi painopisteiksi on valittu:
1. Infra, osaaminen, saavutettavuus
2. Elinvoima ja hyvinvointi
3. Vahva ja mahdollistava kaupunki
4. Yhteistyö ja vuorovaikutus
Talousarviovalmistelussa otetaan huomioon strategian päivittämiseen liitty-vät muutokset. Taloussuunnitelma laaditaan talousarvion kanssa sa-manaikaisesti, joten vuosi 2025 on samalla talousarviovuosi ja talous-suunnitelman ensimmäinen vuosi.
Valtuusto hyväksyy talousarviossa toimielimille tehtäväkohtaiset toimin-nalliset tavoitteet, sitovat määrärahat, tuloarviot ja tunnusluvut. Tavoitteet johdetaan Pyhäjärven kaupunkistrategiasta 2030. Tavoitteiden ja mittarien laadinnassa on tehtävä jatkuvaa arviointia siitä, ovatko tavoitteet ja mittarit selkeitä ja ajantasaisia.
Talousarvioon otetaan toiminnallisten tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio otetaan bruttomääräisenä. Kaupunginhallitus ja lautakunnat hyväksyvät talousarvioon perustuvat käyttösuunnitelmat.
Talousarvion laadinnassa on noudatettava Suomen Kuntaliiton päivitettyä Kuntien ja Kuntayhtymien talousarvion laatimissuositusta.
Talouden tasapainottamisen yhteydessä päätetyt toimenpiteet otetaan huomioon talousarviovuoden 2025 sekä taloussuunnitelmavuosien 2026 - 2027 laadinnassa.
Pyhäjärven kaupungin vuoden 2023 tilinpäätöksen kumulatiivinen alijäämä on noin -0,4 M€. Poistoeron määrä tilinpäätöksessä 2023 on 4,8 M€. Kaupungin katettavaa alijäämää määriteltäessä taseeseen merkitty poistoero huomioidaan alijäämää pienentävänä eränä, koska se on luonteeltaan tuloksen käsittelyerä. Taloussuunnitelmakauden talouden tasapainoon vaikuttaa merkittävästi kuntaan kohdistuvat tuulivoimainvestointien kautta saatavat kiinteistöverotulot. Kuntalain 110 §:n mukaan kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.
Tulevina vuosina on kuitenkin nähtävissä verotulopohjan kasvaminen, joka pohjautuu energiakäänteeseen. Energiakäänteen talousvaikutuksien myötä voimakkaasti kohentuva kaupungin taloudellinen tilanne antaa Pyhäjärven kaupungille mahdollisuuden parantaa palvelujaan ja palveluinfraansa, eli pitämään kilpailukyvystään huolta ja jopa lisäämään kilpailuetujaan. Tämä on rakennemuutoksen hallinnan kannalta äärimmäisen tärkeää ja luo pohjan uskottavalle myönteiselle kehityspolulle.
Toimintatuotot
Talousarviovalmistelun yhteydessä toimielimet käyvät läpi maksut ja taksat, jotka tarkistetaan yleisen kustannustason kehitystä tai lainsäädännön enimmäistasoa vastaaviksi. Uudet käyttö- ja palvelumaksut valmistellaan ja esitetään talousarvion laadinnan yhteydessä.
Toimintakulut
Pyhäjärven kaupungin talousarvion 2025 laadinnassa lähdetään siitä, että aikaisemmin päätetyt sekä valmistelussa olevat tasapainottamiseen liittyvät toimenpiteet laitetaan täytäntöön talousarviota ja taloussuunnitelmaa laadittaessa. Käyttötalouden uudet menoesitykset on esitettävä sisältäen perustelut ja taloussuunnitelmat.
Vuonna 2023 sosiaali- ja terveydenhuollon sekä palo- ja pelastustoimen kustannukset siirtyivät hyvinvointialueille. Vuoden 2025 alusta alkaen toimintakuluissa otetaan huomioon TE-palvelujen uudistus.
Verotulot
Talousarviovalmistelu on rakennettu nykyisiin veroprosentteihin perustuen.
Arvio kunnallisverotuloista vuodelle 2025 on 7,46 M€ tuloveroprosentin ol-lessa 9,10 %. Arvio yhteisöverotuloista vuodelle 2025 on 1,25 M€ sekä arvio kiinteistöverotuloista vuodelle 2025 on 1,99 M€.
Valtionosuudet
Kunnan valtionosuusrahoitus koostuu peruspalvelujen valtionosuudesta sekä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain mukaisesta valtionosuusrahoituksesta.
Arvio valtionosuuksista vuodelle 2025 on 3,9 M€. Vuoden 2025 valtionosuuslaskelmissa on huomioitu TE-palveluiden siirtyminen kuntiin. Valtionosuuslaskelmat tarkentuvat syksyn aikana. Lopulliset päätökset vuoden 2025 valtion-osuuksista saadaan vuoden 2024 lopussa.
Investoinnit
Vuoden 2025 investointeihin käytetään nettomääräisesti noin 1,7 M€:a. Kaupunginhallitus päätti perustaa 25.3.2024 suunnittelutyöryhmän tukemaan hyvinvointitalon uudisrakennuskohteen suunnittelutyötä.
Konserni
Kuntalain mukaan tytäryhteisöön kohdistuvalla omistajaohjauksella on huolehdittava siitä, että kunnan tytäryhteisön toiminnassa otetaan huomioon kuntakonsernin kokonaisetu. Talousarviossa ja -suunnitelmassa esitetään omana kokonaisuutenaan kuntakonsernin kannalta olennaisia tulevia tapahtumia ja niiden taloudellisia vaikutuksia. Tällaisia voivat olla konserniyhteisöjen investoinnit, yhtiöjärjestelyt, myönnettävät ja realisoituvat takaukset ja muut vastuut ja velvoitteet.
Tytäryhtiöille annetaan valmisteluvastuu tavoitteiden johtamisesta Pyhä-järven kaupunkistrategiasta 2030.
Valmistelun aikataulu
Kaupunginhallitus linjaa talousarvion laadintaohjeet 17.6.2024.
Toimialueet antavat ehdotukset talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi syyskuun aikana, viimeistään lokakuun alussa. Johtoryhmä käy läpi ta-lousarviot ja -suunnitelmat ennen lautakuntakäsittelyjä.
Johtoryhmän ja kaupunginhallituksen talousarviovalmisteluun varataan aikaa lokakuun ja marraskuun aikana.
Kaupunginvaltuusto päättää veroprosenteista viimeistään lokakuun lo-pussa. Kiinteistöverolain mukaan kunnan tulee ilmoittaa kiinteistövero-prosentit Verohallinnolle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden mar-raskuun 17. päivänä.
Kaupunginhallitus antaa esityksen kaupunginvaltuustolle talousarviosta 2025 sekä vuosien 2026 – 2027 taloussuunnitelmasta 25.11.2024.
Kaupunginvaltuusto päättää vuoden 2025 talousarviosta ja vuosien 2026 – 2027 taloussuunnitelmasta joulukuussa.
Esittelijä Kaupunginjohtaja Kiviniemi Henrik
Päätösehdotus Kaupunginhallitus päättää hyväksyä talousarvion perusteet vuodelle 2025 sekä esityksen taloussuunnitelman perusteista vuosille 2026 – 2027 lähtökohtana löytää merkittäviä toiminnallisia ja rakenteellisia muutoksia ja kustannussäästöjä, jotka edesauttavat Pyhäjärven kaupungin talouden tasapainon saavuttamista vuosien 2025 - 2028 aikana.
Laadintaohjeet on valmisteltu kaupunkistrategian mukaisesti itsenäisen Pyhäjärven näkökulmasta, jossa kaupunki omalla elinvoimatyöllään tuo hyvinvointia asukkailleen. Samalla talousarvion tulee kuitenkin täyttää kuntalain 110 §:n mukainen tasapainovaatimus, jota viime vuosien talousarvioissa ei ole pystytty saavuttamaan.
Talouden tasapainottamista jatketaan ja tasapainottamisohjelman yhteydessä päätetyt toimenpiteet otetaan huomioon talousarviovuoden 2025 sekä taloussuunnitelmavuosien 2026 - 2027 laadinnassa.
Vuoden 2025 investointeihin käytetään nettomääräisesti noin 1,7 M€:a.
Päätös Kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginjohtajan päätösehdotuksen.
Edellinen asia | Seuraava asia | Kokousasia PDF-muodossa |