RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.pyhajarvi.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.pyhajarvi.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Hyvinvointilautakunta
Pöytäkirja 13.11.2024/Pykälä 137
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |
Talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2026–2027, hyvinvointipalvelut
Hyvvoltk 13.11.2024 § 137
38/02.02.00/2024
Valmistelija Hyvinvointijohtaja Tilli Jouni
Kuntalain 110 § (410/2015) mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Pyhäjärven strategian 2030 strategisiksi painopisteiksi on valittu:
1. Infra, osaaminen, saavutettavuus
2. Elinvoima ja hyvinvointi
3. Vahva ja mahdollistava kaupunki
4. Yhteistyö ja vuorovaikutus.
Kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarviossa toimialueille tulosaluekohtaiset toiminnalliset tavoitteet, sitovat määrärahat, tuloarviot ja tunnusluvut. Kaupunginhallitus ja lautakunnat hyväksyvät talousarvioon perustuvat käyttösuunnitelmat. Kaupunginvaltuustoon nähden sitova erä on toimintakate.
Hyvinvointilautakunnan talousarvion toimintakate on 12 296 615 €, mikä tarkoittaa, että toimintakate supistuu vuoden 2024 muutettuun talousarvioon verrattuna -0,9%, noin 107 000 euroa.
Keskeisimmät syyt toimintakatteen vahvistumiseen ovat säästöt henkilöstökustannuksissa, kalustohankinnoissa, matkustus- ja kuljetuskustannuksissa sekä ateriapalveluissa.
Varhaiskasvatuksessa olevien lasten suhteellinen määrä on pysynyt korkeana, mutta ikäluokkien pieneneminen alkaa vaikuttamaan toimintaan ja henkilöstömäärään jonkin verran talousarviovuoden 2025 aikana. Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen yhteinen hanke jatkuu. Alueellista koulutusyhteistyötä tiivistetään.
Perusopetuksessa ei varauduta merkittäviin taloudellisiin tai toiminnallisiin muutoksiin. Sekä alakoulussa että yläkoulussa on pienluokkia sekä S2-opetusta. Lukion kohdalla talousarviovuotta tulee sävyttämään kehittämissuunnitelman toimeenpano, oppimisen ja ohjauksen tuen hankkeen jatkuminen sekä keskuskoulun lukiosiiven remonttiin valmistautuminen.
Vapaa-aikapalveluissa toiminta jatkuu aktiivisena. Liikuntapalvelut järjestää matalankynnyksen liikuntaryhmiä ja tapahtumia. Erityisesti ikäihmisen voimaharjoitteluryhmien kysyntä on kasvanut. Nuorisopalvelut tekee tiivistä yhteistyötä koulujen, kaupungin muiden palveluiden, seurakunnan sekä nuorisojärjestöjen kanssa. Kulttuuripalvelut toimii yhteistyössä paikallisten järjestöjen, yhteisöjen sekä alueellisten ja maakunnallisten verkostojen kanssa. Lisäksi haetaan uusia tapahtumia toimialueidensa ja ulkopuolisten yhteistyötahojen kanssa hyvinvointia ja terveyttä edistävän, osallisuutta tukevan sekä syrjäytymistä ehkäisevän kulttuuritarjonnan mahdollistamiseksi. Kulttuurikasvatussuunnitelmaa toteutetaan yhdessä varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä kirjaston kanssa.
Kirjastopalvelut tekee yhteistyötä varhaiskasvatuksen, koulujen ja nuorisotoimen kanssa lasten ja nuorten lukuharrastuksen lisäämiseksi. Pyhäjärven kirjasto kuuluu alueelliseen Jokikirjastot-kimppaan, mikä mahdollistaa laajemman ja monipuolisemman kokoelman sekä systemaattisen ja pitkäjänteisen lukutaitotyön toteuttamisen. Kirjasto on mukana alueellisissa hankkeissa. Hakeutuvalla kirjastotyöllä pyritään saavuttamaan myös ne kuntalaiset, joiden on hankala tulla kirjastoon.
Vapaa-ajan koulutuksen osalta merkittävin muutos on ollut tanssiopisto Uusikuun siirtyminen Pyhäjärven kaupungin ylläpitämäksi. Kaupungille on myönnetty opetustuntiperustainen valtionosuus 1.1.2025 alkaen. Jokilatvan opiston kohdalla valtion leikkaukset vapaan sivistystyön rahoitukseen sekä muut säästötoimet vaikuttavat toimintaan myös talousarviovuonna 2025. Jokilaaksojen musiikkiopiston toiminnan ja talouden odotetaan pysyvän edellisten vuosien kaltaisina, eikä suurempia muutoksia musiikkiopiston ydintoimintaan ja talouden peruspilareihin ole näkyvissä.
Talousarvion toiminnallisia tavoitteita ja toimenpiteitä sekä niiden mittareita on päivitetty kauttaaltaan hyvinvointipalveluiden sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osalta.
Hyvinvointilautakunnan taksoihin esitetään maltillisia korotuksia kaupunginhallituksen (17.6.2024 §156) antaman talousarvion laadintaohjeen mukaisesti.
Hyvinvointilautakunnan talousarvio 2025 ja taloussuunnitelma 2026–2027 on oheismateriaalina nro 1. Hyvinvointilautakunnan taksojen ja maksujen hinnasto on oheismateriaalina nro 2.
Esittelijä Hyvinvointijohtaja Tilli Jouni
Päätösehdotus Hyvinvointilautakunta
1. hyväksyy talousarvion vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2026 - 2027 ja lähettää sen edelleen kaupunginhallituksen ja -valtuuston hyväksyttäväksi sekä
2. hyväksyy hyvinvointipalvelujen taksat ja maksut 1.1.2025 alkaen oheismateriaalin mukaisesti.
Päätös Hyväksyttiin.
Yhteisöasiamies Eeva Vaskilampi oli kuultavana ennen tämän pykälän käsittelyä ja päätöksentekoa klo 17.05 - 18.00.
Jäsen Markku Liuska poistui kokouksesta klo 19.02.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() |