RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.pyhajarvi.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kaupunginhallitus
Pöytäkirja 14.10.2025/Pykälä 260
Lausunto / Pohjois-Pohjanmaan liiton talousarvio- 2026 ja taloussuunnitelmaluonnos 2027–2028
Khall 14.10.2025 § 260
316/00.04.00/2025
Valmistelija Kaupunginjohtaja Henrik Kiviniemi
Pohjois-Pohjanmaan liitto on lähettänyt kuntiin lausuntopyynnön 24.9.2025 Pohjois-Pohjanmaan liiton talousarviosta 2026- ja toimintasuunnitelma-luonnoksesta vuosille 2027–2028 tiedoksi ja mahdollista lausuntoa varten.
Laadittavana oleva talousarvio ja -suunnitelma perustuu Pohjois-Pohjanmaan liiton uudistettuun strategiaan vuosille 2025–2028. Strategian mukaan Pohjois-Pohjanmaan liitto toimii pohjoisen äänenä, maakunnan kehittäjänä ja edunvalvojana. Vision mukaan liitto on innostava ja yhdistävä vaikuttaja. Näiden perusteella on johdettu kolme strategista päämäärää: vaikuttaja, yhdistäjä ja innostaja, jotka luovat perustan talouden ja toiminnan kehittämiselle.
Näkemyksiä strategisista ja toiminnalle asetetuista tavoitteista sekä talous- ja toimintasuunnitelman muusta sisällöstä pyydetään 21.10.2025 mennessä osoitteella kirjaamo@pohjois-pohjanmaa.fi
Esittelijä Kaupunginjohtaja Kiviniemi Henrik
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus lausuu Pohjois-Pohjanmaan liitolle talous- ja toimintasuunnitelmaluonnoksesta 2026-2028 seuraavaa:
Valtatien 4:n, nelostien, kehittäminen on koko Suomeen vaikuttava kasvu- ja turvallisuusväylä. Se on kriittinen sekä teollisuuden logistiikalle että siviili- ja sotilaalliselle liikkuvuudelle. Liiton oma linjaus nostaa Nelostie ja päärata TEN-T-ydinverkkokäytävän kärkeen sekä korostaa EU-rahoituksen hyödyntämistä ja suunnitelma- ja toteutusvalmiuden nostoa on erittäin kannatettava. Edunvalvonnan fokus pitää kytkeä suoraan Väyläviraston päivitettävään investointiohjelmaan ja Liikenne12-toteutukseen. Tavoitetilan tulee Pyhäjärven kaupunginkin näkemyksen mukaan olla, että Pohjois-Pohjanmaan hankkeet etenevät suunnitteluvalmiuden osalta ja näkyvät investointiohjelmassa aiempaa vahvemmin ja etenevät rahoituspäätöksiin.
Luonnoksessa kuvataan laadittava edunvalvonnan prosessiketju ja vuosikello. Tämä on kannatettava tekninen uudistus. Pyhäjärven kaupunki näkee, että TEN-T-vaikuttaminen, Väylän investointiohjelma ja EU 2028+ kauden valmistelu pitää asemoida vahvasti edunvalvonnan prioriteettilistalle ja vuosikelloon sekä resursoida riittävästi. Pidämme hyvänä, että liitto kantaa vastuuta Itä- ja Pohjois-Suomen 2028+ -ohjelmavalmistelusta ja TEN-T-vaikuttamisesta. Kaupunki esittää huolensa edunvalvonnan riittävästä resursoinnista aikana, jolloin ohjelmakausivalmistelun, energiakäänteen, kansallisen kuntapoliittisen uusjaon ja alueiden eriytymisen kiihtyminen edellyttää juuri entistä vankemmin resursoitua edunvalvontakoneistoa.
Vapaiden virtavesien hankkeita tulee kokonaisuutena nostaa luonnoksessa esitettyä vahvemmin. Vapaiden virtavesien hankkeet parantavat vesistöjen ekologista tilaa, pienentävät tulvariskejä ja luovat luontomatkailun arvoa. Liiton luonnoksessa on käsitelty yhdyskuntatekniikkaa ja tulvariskien hallintaa sekä energia-infran yhteensovittamista. Pyydämme nostamaan vapaiden virtavesien ohjelman omaksi toimenpidekokonaisuudeksi, jossa priorisoidaan padonpurut, vaellusesteiden poistot ja koskikunnostukset niillä uomilla, joilla hyöty-kustannussuhde on korkein. Kytkentä tulee tehdä EU-rahoitukseen (LIFE, Interreg, koheesiorahat) saakka. Viime vuosina Iijoki on saanut kaunokirjallistasoista huomiota liiton kehittämisohjelmissa. Nyt Iijoen lisäksi esim. Pyhäjoen vesistöä tulee nostaa esille juuri vapaiden virtavesien kunnostustavoitteiden yhteydessä.
Pohjois-Pohjanmaa on energiakäänteen kovassa ytimessä. Liiton luonnos tunnistaa maakunnan aseman uusiutuvan energian tuotannossa sekä siirtoverkon, varastoinnin ja esim. uusiutuvan vedyn ja jatkojalosteiden vaatimukset. Liiton aktiivinen rooli on perusteltu ja oikea valinta. Pyhäjärven kaupunki kannustaa liittoa pitämään aktiivisen roolin asiassa.
Luonnoksessa todetaan toimintatuottojen ja -kulujen supistuminen sekä henkilöstömäärän pieneneminen. Tässä ympäristössä edunvalvonnan, liikennejärjestelmätyön ja energiainfran koordinaation resursseja ei saa leikata. Pyhäjärven kaupunki toivoo, että jäsenmaksukorotuksen tuotto ohjataan ensisijaisesti edellä mainittuihin toiminnan kärkiin.
Päätös
Kaupunginhallitus hyväksyi kaupunginjohtajan päätösehdotuksen.