RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.pyhajarvi.fi:443/djulkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Hyvinvointilautakunta
Pöytäkirja 19.11.2025/Pykälä 88
Talousarvio 2026 ja taloussuunnitelma 2027-2028, hyvinvointipalvelut
Hyvvoltk 19.11.2025 § 88
4/02.02.02/2025
Valmistelija Hyvinvointijohtaja Tilli Jouni
Kuntalain 110 § (410/2015) mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet. Pyhäjärven strategian 2030 strategisiksi painopisteiksi on valittu:
1. Infra, osaaminen, saavutettavuus
2. Elinvoima ja hyvinvointi
3. Vahva ja mahdollistava kaupunki
4. Yhteistyö ja vuorovaikutus.
Kaupunginvaltuusto hyväksyy talousarviossa toimialueille tulosaluekohtaiset toiminnalliset tavoitteet, sitovat määrärahat, tuloarviot ja tunnusluvut. Kaupunginhallitus ja lautakunnat hyväksyvät talousarvioon perustuvat käyttösuunnitelmat. Kaupunginvaltuustoon nähden sitova erä on toimintakate.
Hyvinvointilautakunnan talousarvion toimintakate on -12 243 166 €, mikä tarkoittaa, että toimintakate supistuu vuoden 2025 talousarvioon verrattuna -0,4%, noin 54 000 euroa. Tässä laskennassa on huomioitu tanssiopistolle myönnetty tuntiperustainen valtionosuus, joka huomioidaan kirjanpidossa hyvinvointilautakunnan vuosikatteessa. Keskeisimmät syyt toimintakatteen supistumiselle ovat säästöt henkilöstökustannuksissa sekä matkustus- ja kuljetuskustannuksissa. Suunnitelmavuosille ennakoidaan maltillista kustannuskehitystä.
Varhaiskasvatuksessa olevien lasten suhteellinen määrä on pysynyt korkeana, mutta ikäluokkien pieneneminen on alkanut vaikuttamaan toimintaan ja henkilöstömäärään vuoden 2025 aikana. Vaikutukset jatkuvat edelleen vuonna 2026. Varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen yhteinen hanke jatkuu. Alueellinen koulutusyhteistyö jatkuu.
Perusopetuksen vuotta 2026 tulee sävyttämään oppimisen tuen uudistuksen toimeenpano. Sekä alakoulussa että yläkoulussa on pienluokkia sekä S2-opetusta. Ikäluokkien pieneneminen vaikuttaa esiopetukseen syksystä 2026 alkaen. Lukion kohdalla talousarviovuotta ohjauksen tuen hankkeen tulosten juurruttaminen sekä keskuskoulun lukiosiiven remontti.
Vapaa-aikapalveluissa toiminta jatkuu aktiivisena. Liikuntapalvelut järjestää matalankynnyksen liikuntaryhmiä ja tapahtumia. Erityisesti ikäihmisen voimaharjoitteluryhmien kysyntä on kasvanut. Nuorisopalvelut tekee tiivistä yhteistyötä koulujen, kaupungin muiden palveluiden, seurakunnan sekä nuorisojärjestöjen kanssa. Kulttuuripalvelut toimii yhteistyössä paikallisten järjestöjen, yhteisöjen sekä alueellisten ja maakunnallisten verkostojen kanssa. Lisäksi haetaan uusia tapahtumia toimialueidensa ja ulkopuolisten yhteistyötahojen kanssa hyvinvointia ja terveyttä edistävän, osallisuutta tukevan sekä syrjäytymistä ehkäisevän kulttuuritarjonnan mahdollistamiseksi. Kulttuurikasvatussuunnitelmaa toteutetaan yhdessä varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen sekä kirjaston kanssa.
Kirjastopalvelut tekee yhteistyötä varhaiskasvatuksen, koulujen ja nuorisotoimen kanssa lasten ja nuorten lukuharrastuksen lisäämiseksi. Pyhäjärven kirjasto kuuluu alueelliseen Jokikirjastot-kimppaan, mikä mahdollistaa laajemman ja monipuolisemman kokoelman sekä systemaattisen ja pitkäjänteisen lukutaitotyön toteuttamisen. Kirjasto on mukana alueellisissa hankkeissa. Hakeutuvalla kirjastotyöllä pyritään saavuttamaan myös ne kuntalaiset, joiden on hankala tulla kirjastoon. Erityisesti digitukeen panostetaan vuonna 2026.
Vapaa-ajan koulutuksen osalta merkittävin muutos on ollut tanssiopisto Uusikuun siirtyminen Pyhäjärven kaupungin ylläpitämäksi. Kaupungille on myönnetty opetustuntiperustainen valtionosuus 1.1.2025 alkaen. Jokilatvan opiston kohdalla valtion leikkaukset vapaan sivistystyön rahoitukseen sekä muut säästötoimet vaikuttavat toimintaan myös talousarviovuonna 2026. Jokilaaksojen musiikkiopiston toiminnan ja talouden odotetaan pysyvän edellisten vuosien kaltaisina, eikä suurempia muutoksia musiikkiopiston ydintoimintaan ja talouden peruspilareihin ole näkyvissä.
Talousarvion toiminnallisia tavoitteita ja toimenpiteitä sekä niiden mittareita on päivitetty kauttaaltaan hyvinvointipalveluiden sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen osalta.
Hyvinvointilautakunnan taksoihin ei esitetä korotuksia vuodelle 2026. Edelliset korotukset tehtiin 1.1.2025 alkaen.
Hyvinvointilautakunnan talousarvio 2026 ja taloussuunnitelma 2027–2028 on oheismateriaalina nro 1. Hyvinvointilautakunnan taksojen ja maksujen hinnasto on oheismateriaalina nro 2.
Esittelijä Hyvinvointijohtaja Tilli Jouni
Päätösehdotus 1. hyväksyy talousarvion vuodelle 2026 ja taloussuunnitelman vuosille 2027 - 2028 ja lähettää sen edelleen kaupunginhallituksen ja -valtuuston hyväksyttäväksi sekä 2. hyväksyy hyvinvointipalvelujen taksat ja maksut oheismateriaalin mukaisesti.
Päätös Hyväksyttiin.